Det snabbväxande rakhyvelsmärket Estrid vill skapa en stark community bland sina användare genom inkluderande, och nyskapande kommunikation där förlegade normer utmanas. Det lockade Anna Holmqvist, Head of People & Performance, till att börja på företaget. I ett intressant samtal med People Experience delar hon med sig av hur hon i sin roll bidrar till tillväxten och affären.
Estrid grundades 2019 med visionen att på ett lättillgängligt sätt sälja färgglada rakhyvlar designade för kvinnor via en prenumerationsmodell. Bolaget ville tidigt positionera sig genom att visa att kvinnor också har kroppsbehåring, trots att det tidigare nästan aldrig fått ta plats i reklam för rakhyvlar. Sedan starten har Estrid verkat för att uppmuntra självkärlek, utmana skönhetsideal och sprida budskapet om att kroppsbehåring inte är något att skämmas för – och på kort tid har bolaget fått ett stort genomslag och slagit försäljningsrekord. Företagets ambition är att bygga nästa generations ikoniska svenska varumärken inom snabba konsumtionsvaror (FMCG) med syfte att sprida glädje och värde till de miljontals som utgör deras community.
Anna Holmqvist började på Estrid under våren 2021 och har dessförinnan arbetat med HR inom bland annat Telenor, Nasdaq och H&M. Det som styrt karriärvalen har inte nödvändigtvis varit specifika branscher utan utmaningarna i sig, berättar hon.
– Jag lockas av företag som befinner sig i tillväxt eller under transformation, och drivs av nya utmaningar och miljöer som jag inte varit i förut. Jag vill ständigt lära och prova mig fram, säger Anna.
Hon trivs och presterar som bäst när när det finns ett tydligt uppdrag och mål hos ett bolag, med ambitionen att ta sig från punkt A till B.
– Precis så var det med Estrid; det lilla bolaget som på kort tid skulle byggas upp och göra en stark tillväxtresa. Jag blev kär vid första ögonkastet när jag träffade några av personerna bakom bolaget, det är ett väldigt speciellt företag som vill göra skillnad och som står för någonting viktigt.
Det självklara är det svåraste
En lärdom som Anna bär med sig från sina tidigare uppdrag är att man aldrig kan fokusera för mycket på det som kan ses som självklart och enkelt – som att bygga upp en trygg arbetskultur.
– Min hjärtefråga är att skapa en miljö där alla medarbetare känner sig trygga att vara sig själva fullt ut, vågar utmana varandra, komma med idéer och ge varandra feedback. Då tror jag att alla når sin fulla potential.
Vidare berättar hon om erfarenheten av att det enkla trots allt kan vara krävande att bygga upp, oavsett om det är i ett nystartat bolag som Estrid eller ett bolag med en lång historia.
– Att bygga förtroende och goda relationer i organisationen kan vara det viktigaste och det svåraste. I grund och botten tror jag att det är precis det som gör ett bolag till en högpresterande organisation som kommer att lyckas i det långa loppet.
Bidrar till bolagets affär
Hon ser sitt uppdrag som Head of People and Performance som större än att enbart bygga upp en stark People-avdelning, hon är även en nyckelspelare i att driva tillväxten och affären framåt. Hon tillsammans med andra spelar en viktig roll i att bygga upp ett starkt och välpresterande bolag, och samtliga i organisationen är delaktiga i att driva bolaget och affären framåt.
Tillvägagångssättet för att ta sig an uppgiften är att kontinuerligt konkretisera företagets mål och syfte, och hela tiden arbeta för att införliva det i organisationen, berättar Anna.
– Vi arbetar ständigt med att tydliggöra vår vision, vårt syfte, värderingar och vägledande principer, och se till att vi inom organisationen har en gemensam bild av vad det är som kommer göra oss framgångsrika och hur vi tar oss närmare vår vision.
Starkt engagemang bland kunder
Estrid har en ständig närvaro i sociala medier där de hyllar kvinnokroppen, både med och utan kroppsbehåring, kommunicerar med kunderna och sprider inspirerande och peppande inlägg. Anna upplever att det finns en enorm kraft i att såväl kunder som medarbetare hos Estrid delar värderingarna och känner en personlig anknytning till företagets vision.
– Jag tror att gränsen mellan Product Brand och Employer Brand börjar suddas ut mer och mer, de går hand i hand. Vårt växande community på sociala medier och starka engagemang bland våra kunder kommer från att vi har en väldigt inkluderande kommunikation, vi lyssnar till vad som är viktigt för kunderna och låter dem komma till tals. Det genomsyrar i sin tur hela organisationen.
Ny kompetens och tillväxt i fokus
Samtidigt är det en utmaning att attrahera kompetens som kanske inte känner till produkten eller tillhör Estrids målgrupp, fortsätter Anna. Särskilt eftersom bolaget är i behov av att bredda sin kompetens på sikt.
– Vi vill uppnå en diversifierad grupp av människor som kan utmana varandra. Vi behöver kompetenser som sträcker sig från tech till supply chain till marketing och branding i världsklass. Att identifiera sätt att attrahera en bredd av kompetenser är helt klart nästa steg i vår employer branding och en spännande utmaning, säger Anna.
Fokus under de närmaste åren ligger på att växa på nya marknader i nya länder och att utöka communityt. Samtidigt finns planer på fortsatt innovation och produktutveckling men även lansering av nya varumärken. Det är tydligt att varken Anna eller Estrid är rädda för att drömma stort.
– Det har Estrid i gjort ända sedan start. Flera gånger har vi sagt att vi ska ta oss bortom alla rimliga gränser och stundtals har det satts nästintill skrattretande mål, som sedan uppnåtts.
Anna är en given People Pioneer, hon brinner inte bara för att se till att medarbetarna känner sig trygga och når sin fulla potential – utan även att alla inom företaget gemensamt bidrar till att Estrid kan fortsätta växa och nå nya höjder.