PEOPLE PIONEERS

VR I HR – HUR FUNKAR DET?

Sådana här exempel gillar vi. Personer inom HR som är kreativa, orädda och exekutiva när utmaningar behöver lösas med ny teknik, på kort tid. Det är ren musik för HR-öronen när Anna Cau, Head of People, Group Supply hos Ericsson, berättar om hur hon revolutionerade företagets onboarding-process med VR.

Anna Cau har en lång karriär bakom sig som beslutsfattare inom HR där hon arbetat med allt från employer branding till transformation av organisation och HR. Ett av hennes senaste projekt är bland de mer spektakulära. På Ericsson bestämde hon sig nämligen för att ta hjälp av den senaste VR-tekniken i sitt HR-arbete.

Var kom inspirationen till att använda VR ifrån?

– Ganska omgående efter att jag började jobba på Ericsson, bestämde vd Börje Ekholm att Ericsson skulle börja bygga en state of the art 5G fabrik i Dallas. Målet var också att fabriken skulle stå klar på drygt ett år. Det innebar att många var tvungna att anställas till fabriken tidigt under resans gång, redan innan den var klar.

Inlärningsprocessen ställde till problem. Att flyga alla som skulle börja arbeta på fabriken i Dallas på tjänsteresa till de olika fabrikerna i världen för introduktion var inte en hållbar idé. Då kom VR in i bilden.

– Vi hade en extrem tidspress – bara sex veckor senare skulle vi börja onboarda medarbetarna i Dallas. Det var bara att kavla upp ärmarna och börja utforska möjligheterna så snart som möjligt. Vi kom ganska snart i kontakt med en plattform och produkt som skulle möjliggöra vår vision. VR skulle lösa våra problem. Vi lät vår toppmoderna fabrik i Tallinn stå modell för medarbetarna i Dallas som virtuellt kunde vandra runt i fabriken, ställa alla sina frågor och få svar direkt från en liveavatar. Det skapade en autenticitet – som om de befann sig på fabriksgolvet i Tallinn!

Trots den snäva tidshorisonten blev utfallet över förväntan.

– Slutresultatet blev faktiskt väldigt bra trots enorm tidspress! Vi tog helt klart en stor chansning men det var det värt. Vi fick budget till att göra detta, vilket var ett väldigt viktigt projekt för oss. Fabriken ska vara i absoluta framkant rent tekniskt, vilket också behövde gälla vår onboarding och medarbetarupplevelse.

Vilka effekter kan ni se redan nu och hur mäter ni dem?

– Vi har fått otroligt positiv respons och ett stort engagemang bland våra medarbetare, på alla nivåer och över avdelningar. Medarbetarna tycker att initiativet återspeglar anledningen till varför man vill arbeta på Ericsson – att man verkligen får jobba med den senaste tekniken. Vi visar att vi är moderna internt i bolaget, inte bara externt mot våra kunder. Efteråt genomförde vi en undersökning hos våra nya medarbetare med frågan “Hur troligt är det att du skulle rekommendera denna typ av VR onboarding?” och fick 87 i net promoter score, vilket är ett väldigt bra resultat.

Vad ser du för fler möjligheter med att använda VR inom Ericsson?

– Ett högaktuellt ämne som vi måste förhålla oss till just nu är Corona. Risken är stor att det kommer begränsa affärsresor framöver. Nu när fabriken i Dallas ska öppnas kan det bli svårt för alla stakeholders och executives att resa dit. Då kan VR bli lösningen för dem att se och uppleva fabriken på distans. Men oavsett Corona så finns det givetvis en hållbarhetsaspekt som ger en positiv effekt på miljön, till följd av de minskade resorna. Det vore häftigt om vi kunde skala upp VR-användandet mer och låta vårt virtuella resande bli fler än flygresorna.

Vad hade du önskat att du visste innan du rullade ut initiativet? Är det något du hade gjort annorlunda?

– Egentligen inget. På ett sätt är jag väldigt glad över tidspressen. Vi hann inte övertänka projektet – sitta och fundera och vrida och vända på saker och ting. Jag tror inte att slutprodukten hade blivit så mycket bättre av det. Personligen lockas jag av test and fail. Man lär sig mycket på att våga testa, och behöver inte alltid ha utvärderat saker till 100 % för att sätta igång. Vi är glada för de lärdomar vi har fått av projektet.

Vad är viktigt att tänka på när man ska använda VR och liknande teknik i HR?

– Överarbeta inte. Med en enkel Go Pro-kamera kommer man långt. För den tekniken behövs en budget på bara några tusenlappar. För vår del behövde vi en plattform till följd av liveinteraktionen, men det viktigaste är att fundera på syftet. Vad vill man få ut av det och vad ska resultatet generera?

Vad mer har ni på gång när det kommer till digitalisering av HR?

– För samma fabrik som vi gjort vår VR-onboarding håller vi just nu på att starta upp ett väldigt spännande projekt kopplat till Predictive Workforce Planning. Vi kommer bygga upp en data hub där tanken är att all data ska ligga. Från denna kommer vi sedan med hjälp av AI och machine learning bygga en modell som hjälper oss prognostisera våra kortsiktiga och långsiktiga bemanningsbehov ned på jobbrollsnivå. Vår ambition med detta projekt är att vi ska kunna bygga mer exakta bemanningsprognoser både för produktion och back office-medarbetare baserat på orderflöden, försäljningsprognos, tekniska trender, makroekonomi och så vidare.

Att HR går igenom en stor förändringsprocess just nu är tydligt efter samtalet med Anna. Vilka fler varianter av modern teknik som vi kommer använda oss av framöver får framtiden utvisa. Klart är att vi inte sett det sista av VR, AI eller machine learning. Vi har bara sett de första avtrycken av den digitala transformationen inom HR.

LÄS MER

People Experience presenterar: People Pioneers

Grundarna av People Experience, Anna Strid och Åse Swedin, om varför de vill uppmärksamma pionjärerna inom HR.

Lena Bjurner: När HR-direktören pluggade AI på MIT

Den nya generalsekreteraren för Sveriges HR-förening, Lena Bjurner, delar med sig av sina insikter ifrån hennes digitala resa.